Discovery support from AIS through 100+ of topics

Get support from the experts  now to enhance your comunication experience. With over 100+ of frequently asked questions and answer.

*Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse porta velit non est dignissim egestas. Sed vel erat mi.

คำถามที่พบบ่อย?

  • Where can I get an NDID service ?

    At AIS Shops, Telewiz Shops, AIS Buddy Shops and all participating shops.

  • What if my authentication is unsuccessful ?

    You will be required to inform the bank with which your authentication is conducted.

  • After my authentication is completely done at AIS, what am I to do next ?

    Please go to the application of the bank with which you wish to open an account.

  • How do I know when my authentication is completed ?

    After your successful authentication, an SMS shall be sent to inform you of the time and date of authentication.

  • Is repeated authentication possible ?

    No. Once your authentication has been conducted, no re-authentication will be allowed. You are recommended to complete your authentication all in one attempt; otherwise, your authentication will have to be completed at the bank in charge.

  • บริการ Mobile ID คืออะไร

    บริการ Mobile ID คือ บริการพิสูจน์ และยืนยันตัวตนที่ช่วยให้หมายเลขโทรศัพท์มือถือของคุณ สามารถใช้แทนบัตรประชาชน เพื่อทำธุรกรรมกับหน่วยงานต่างๆ ที่เข้าร่วมโครงการได้อย่าง ง่าย สะดวก ปลอดภัย โดยหน่วยงานที่เข้าร่วมโครงการในเบื้องต้น จะมีทั้งหน่วยงานราชการ และหน่วยงานเอกชน

  • สิ่งที่ต้องเตรียมในการสมัครใช้ Mobile ID

    1. บัตรประจำตัวประชาชนแบบสมาร์ตการ์ดที่มีรูปภาพและตัวอักษรอยู่ในสภาพสมบูรณ์ และยังไม่หมดอายุ 
    2. สมาร์ตโฟนพร้อมซิมการ์ดเบอร์โทรศัพท์มือถือที่ต้องการลงทะเบียน

  • สมัครบริการ Mobile ID อย่างไร

    1. ผู้ใช้บริการสามารถไปสมัครบริการ Mobile ID ที่ AIS Shop โดยนำสมาร์ตโฟนพร้อมซิมการ์ดเบอร์โทรศัพท์มือถือที่ต้องการสมัคร Mobile ID* และบัตรประชาชนที่ยังไม่หมดอายุ 
    2. พนักงานจะดำเนินการ Dip Chip บัตรประชาชน และถ่ายรูปหน้าตรงให้กับผู้ใช้บริการ
    3. ระบบจะส่ง SMS ไปยังหมายเลขโทรศัพท์ที่ลงทะเบียน 
    4. ผู้ใช้บริการคลิ๊ก Link เพื่อเข้าสู่ my AIS Application** เพื่อให้ผู้ใช้บริการเข้าไปตั้งค่า Mobile ID PIN (ตัวเลข 6 หลัก) 
     

    หมายเหตุ:

    * ผู้สมัครจะต้องเป็นเจ้าของหมายเลขที่ต้องการสมัคร Mobile ID (จดทะเบียนเป็นเจ้าของ)
    **ถ้าผู้ใช้บริการไม่มี my AIS Application ต้องดำเนินการ Download Application ก่อน

  • Mobile ID ดีอย่างไร

    การใช้งาน Mobile ID เป็นการอำนวยความสะดวกให้ประชาชนสามารถยืนยันตัวตนเพื่อทำธุรกรรมแบบออนไลน์ผ่านโทรศัพท์มือถือ ได้ทุกที่ทุกเวลา โดยไม่ต้องไปแสดงตน ด้วยบัตรประจำตัวประชาชน รวมถึงช่วยเพิ่มความปลอดภัยในการใช้งาน โดยมีการใช้เทคโนโลยีเพื่อช่วยรักษาความเป็นส่วนตัว ช่วยป้องกันการละเมิดหรือเอาข้อมูลส่วนบุคคลไปใช้โดยไม่ได้รับอนุญาต

  • Mobile ID ต่างจากการใช้บัตรประจำตัวประชาชนอย่างไร

    ผู้ใช้งานสามารถเรียกใช้ Mobile ID ได้ ผ่านแอปพลิเคชันของคู่ค้า แทนการแสดงบัตรประจำตัวประชาชน ซึ่งช่วยอำนวยความสะดวกและลดขั้นตอนในการทำธุรกรรม (เช่น การกรอกเลขบัตรประจำตัวประชาชน 13 หลัก หรือข้อมูลตามบัตรประจำตัวประชาชน การถ่ายเอกสาร หรือเซ็นรับรองสำเนาเอกสารถูกต้อง)

  • บริการ Mobile ID ปลอดภัยหรือไม่

    Mobile ID เป็นบริการที่ใช้ร่วมกับแพลตฟอร์มกลางอยู่ภายใต้การกำกับดูแลของสำนักงาน กสทช. และ สพธอ. ที่ได้เชื่อมโยงหน่วยงานที่เกี่ยวข้องเพื่อให้บริการยืนยันตัวตน และแลกเปลี่ยนข้อมูลระหว่างกัน ซึ่งการแลกเปลี่ยนข้อมูลจะทำได้เมื่อผู้ใช้บริการซึ่งเป็นเจ้าของข้อมูลให้ความยินยอม (Consent) เท่านั้น
    นอกจากนี้ แพลตฟอร์มกลางยังถูกออกแบบให้มีความปลอดภัยสูงตามมาตรฐานสากล ร่วมกับการนำเทคโนโลยีบล็อกเชนและเทคโนโลยีชีวมิติเข้ามาใช้ในการบริหารจัดการข้อมูลตัวตนอีกด้วย

  • ใครสมัครใช้บริการ Mobile ID ได้บ้าง

    ผู้ใช้บริการทั้งในระบบ AIS Prepaid & Postpaid (ยกเว้น GOMO) โดยผู้ใช้บริการจะต้องเป็นบุคคลธรรมดา ผู้มีสัญชาติไทย ที่มีบัตรประชาชน และเป็นผู้ใช้งานสมาร์ตโฟน ผู้เป็นเจ้าของเบอร์โทรศัพท์ที่ใช้งานเครือข่ายโทรศัพท์มือถือ จากผู้ให้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ในประเทศไทยที่รองรับในแพลตฟอร์ม Mobile ID

  • บริการ Mobile ID มีค่าใช้จ่ายหรือไม่

    ผู้ใช้บริการสามารถสมัครใช้บริการโดยไม่เสียค่าใช้จ่ายใดๆ

  • เปลี่ยน Mobile ID PIN ได้หรือไม่

    ณ ระยะต้น ผู้ใช้บริการจะยังไม่สามารถเปลี่ยนแปลง PIN ได้ด้วยตัวเองคะ และจะประชาสัมพันธ์ให้ทราบเมื่อระบบพร้อม ผู้ใช้บริการต้องไปที่ Shop เพื่อดำเนินการขอตั้ง PIN ใหม่ โดยต้องนำบัตรประชาชนที่ยังไม่หมดอายุ และ ซิมการ์ด หมายเลขโทรศัพท์ที่ลงทะเบียน Mobile ID ไว้เพื่อประกอบการขอการตั้ง PIN ใหม่ ผู้ใช้บริการจะได้รับ SMS ให้กับผู้ใช้บริการเพื่อตั้ง PIN ใหม่ด้วยตนเองทาง my AIS Application

  • ลืม Mobile ID PIN ต้องทำอย่างไร

    ณ ระยะต้น ผู้ใช้บริการจะยังไม่สามารถดำเนินการได้ด้วยตัวเองคะ และจะประชาสัมพันธ์ให้ทราบเมื่อระบบพร้อม
    เพื่อความปลอดภัยในการทำใช้งาน Mobile ID ในระยะการใช้งานช่วงต้น ผู้ใช้บริการต้องไปที่ Shop เพื่อดำเนินการขอตั้ง PIN ใหม่ โดยต้องนำบัตรประชาชนที่ยังไม่หมดอายุ และ ซิมการ์ด หมายเลขโทรศัพท์ที่ลงทะเบียน Mobile ID ไว้เพื่อประกอบการขอการตั้ง PIN ใหม่ ผู้ใช้บริการจะได้รับ SMS ให้กับผู้ใช้บริการเพื่อตั้ง PIN ใหม่ด้วยตนเองทาง my AIS Application

  • ถ้าผู้ใช้บริการมีเบอร์โทรศัพท์ของ AIS หลายเลขหมาย จะสามารถสมัคร Mobile ID ได้กี่เลขหมาย

    ในกรณีที่ผู้ใช้บริการมีหลายเลขหมาย จะสามารถสมัคร Mobile ID ได้ทุกเลขหมายตามต้องการ โดยหมายเลขโทรศัพท์ของ AIS ทั้งหมด ต้องจดทะเบียนในนามของผู้ใช้บริการที่ต้องการใช้ Mobile ID

  • ต้องการยกเลิกบริการ Mobile ID จะต้องทำอย่างไร

    ณ ระยะต้น ผู้ใช้บริการจะยังไม่สามารถยกเลิก Mobile ID ได้คะ และจะประชาสัมพันธ์ให้ทราบเมื่อระบบพร้อม

  • ถ้าเคยยกเลิกบริการ Mobile ID แล้วต้องการสมัครใช้บริการใหม่ต้องทำอย่างไร

    ผู้ใช้บริการสามารถสมัครบริการ Mobile ID อีกครั้งได้ที่ AIS Shop โดยนำสมาร์ตโฟนพร้อมซิมการ์ดเบอร์โทรศัพท์มือถือที่ต้องการสมัคร Mobile ID และบัตรประชาชนที่ยังไม่หมดอายุ เพื่อสมัครบริการ

  • บัตรประชาชน หาย หมดอายุ เปลี่ยนชื่อ เปลี่ยนนามสกุล ผู้ใช้บริการต้องทำอย่างไร

    ผู้ใช้บริการต้องดำเนินการสมัคร Mobile ID ใหม่อีกครั้ง โดยนำสมาร์ตโฟนพร้อมซิมการ์ดเบอร์โทรศัพท์มือถือที่ต้องการสมัคร Mobile ID และบัตรประชาชนใบใหม่ เพื่อสมัครบริการ

  • สมัคร ไปแล้ว ถ้าต้องการเปิดธุรกรรม กับที่อื่น เพิ่ม ต้องมาสมัคร Mobile ID ใหม่ หรือไม่

    ผู้ใช้บริการสามารถใช้งานกับการทำธุรกรรมอื่นๆ ได้ โดยไม่ต้องสมัคร Mobile ID ใหม่

  • Mobile ID มีวันหมดอายุหรือไม่

    Mobile ID จะมีหมดอายุตามวันหมดอายุของบัตรประจำตัวประชาชน

  • กรณีเปลี่ยนโทรศัพท์มือถือ และ ซิมการ์ เดิม จะต้องทำอย่างไร

    กรณีเปลี่ยนโทรศัพท์มือถือ แต่ใช้ซิมการ์ดเบอร์โทรศัพท์เดิม: ไม่มีผลต่อการใช้งาน Mobile ID และไม่จำเป็นต้องลงทะเบียน Mobile ID ใหม่ เนื่องจาก Mobile ID เป็นการเชื่อมกับ "เบอร์โทรศัพท์มือถือ" ไม่ได้เชื่อมกับ "เครื่องโทรศัพท์"

  • กรณีเปลี่ยนโทรศัพท์มือถือ และเปลี่ยนเบอร์มือถือใหม่ (ซิมการ์ดใหม่) จะต้องทำอย่างไร

    กรณีเปลี่ยนโทรศัพท์มือถือ และเปลี่ยนเบอร์โทรศัพท์มือถือใหม่ (ซิมการ์ดใหม่): ผู้ใช้งานจำเป็นต้องติดต่อเพื่อขอลงทะเบียน Mobile ID กับผู้ให้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ของเบอร์โทรศัพท์มือถือใหม่อีกครั้ง เนื่องจาก Mobile ID ที่ลงทะเบียนไว้กับผู้ให้บริการเครือข่ายเดิมจะสิ้นสุดทันทีตามคำขอยกเลิกการใช้งานของเบอร์โทรศัพท์มือถือของผู้ใช้งาน

  • กรณีย้ายค่ายเบอร์เดิม ต้องทำอย่างไร

    ผู้ใช้งานจำเป็นต้องติดต่อเพื่อขอลงทะเบียน Mobile ID กับผู้ให้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ใหม่อีกครั้ง เนื่องจาก Mobile ID ที่ได้ทำการลงทะเบียนไว้กับผู้บริการเครือข่ายเดิมจะสิ้นสุดทันทีเมื่อมีการย้ายค่าย

  • กรณีเปลี่ยนสิทธิเจ้าของเบอร์ ต้องทำอย่างไร

    เจ้าของหมายเลขโทรศัพท์เคลื่อนที้ สามารถทำรายการเปลี่ยนสิทธิความเป็นเจ้าของได้ที่สำนักบริการของผู้ให้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ โดย Mobile ID ที่ทำการลงทะเบียนไว้ของเจ้าของเบอร์เดิมจะถูกยกเลิกโดยอัตโนมัติ
    หลังการเปลี่ยนสิทธิแล้ว เจ้าของคนใหม่สามารถลงทะเบียน Mobile ID อีกครั้งได้เลยทันที โดยถึงแม้ว่าจะเป็น Mobile ID ที่เชื่อมกับเบอร์โทรศัพท์หมายเลขเดิมแต่จะผูกกับชุดข้อมูลบัตรประจำตัวประชาชน และใช้การยืนยันตัวตนของผู้ใช้งานคนใหม่ ซึ่งผู้ใช้งานคนเดิมไม่สามารถใช้งานได้

  • กรณีมือถือหาย ซิมการ์ดหายแต่ต้องการใช้เบอร์เดิม ต้องทำอย่างไร

    ผู้ใช้บริการต้องแจ้งขอระงับสัญญาณกับเจ้าของเครือข่าย Mobile ID จะถูกระงับการให้บริการโดยอัตโนมัติ สามารถติดต่อขอซิมการ์ดใหม่เบอร์เดิมได้ที่สำนักบริการของผู้ให้บริการเครือข่ายโทรศัพท์เคลื่อนที่ โดยไม่มีผลต่อข้อมูล Mobile ID ที่เคยลงทะเบียนเอาไว้ และไม่จำเป็นต้องทำการลงทะเบียน Mobile ID ใหม่

  • กรณีผู้ใช้บริการถูกระงับการให้บริการชั่วคราว ต้องทำอย่างไร (Suspend Service)

    ผู้ใช้บริการต้องติดต่อเพื่อดำเนินการเปิดใช้บริการตามปกติ Mobile ID จะกลับมาให้บริการได้โดยอัตโนมัติ โดยไม่ต้องลงทะเบียน Mobile ID ใหม่

  • กรณีผู้ใช้บริการยกเลิกหมายเลขโทรศัพท์มือถือ บริการ Mobile ID จะเป็นอย่างไร

    ระบบจะยกเลิก Mobile ID ให้ทันที

  • Before activating mPAY Wallet

    Does the mPAY Wallet application work on all operating systems ?

    mPAY Wallet application can use with all operating systems, both iOS and Android.

  • Can foreign customers open mPAY Wallet accounts ?

    mPAY Wallet account is available Thai residence only. The customers need a Thai ID card to access the app.

  • How many mPAY Wallet accounts can be used for 1 ID number ?

    One ID card and apply for only two accounts.

  • In the case of changing mobile phones, do the customers have to register again? Can the old device still use the app ?

    If customers change mobile phones but still uses the same SIM card, no need to register for a new mPAY Wallet. Customers can Download Application to unique mobile phone and use as usual. Besides, the old device will no longer be able to use as the mPAY Wallet is linked to a mobile number.

  • If the mobile phone is lost, can the person holding the device access the mPAY Wallet ?

    They will not be able to use the service because they must enter the four-digit security PIN.

  • Using mPAY Wallet

    Is there any fee for mPAY wallet registration ?

    There is no fee for mPAY registration, neither entry fee nor annual fee.

  • Are transactions made via mPAY Wallet able to deduct money from top-up calls or monthly bills ?

    No. The customers need to top up a sufficient amount to the mPAY Wallet. The system cannot deduct from top-up calls or monthly bills.

  • What should customers do in case of forgetting the PIN for access to the mPAY Wallet ?

    Enable to contact AIS Call Center at 1175 at any time.

  • If customers change a new mobile number, can they still use the mPAY Wallet service ?

    No. Since the mPAY Wallet service is linked to the mobile number, if customers change mobile number, please kindly cancel the mPAY Wallet service at the AIS Call Center 1175. Later, customers can apply for the mPAY Wallet at the new number immediately. (In the case that the old mobile number still has money in mPAY Wallet, when canceling the mPAY at the old number and applying for the new number, customers can notify agent to transfer the old amount of money to new mobile number. No need to concern about money in mPAY Wallet lost.

  • What methods customers can top up the mPAY Wallet ?

    Customers can choose to top up mPAY Wallet from many methods, including:

    1. Top Up via Bank
      1.1 Registered bank a
      1.3 Mobile Banking
      1.4 ATM 
    2. Top Up via Stores
      - Enable to top up mPAY Wallet at AIS Shop, Telewiz Shop, mPAY Station, Family Mart, Central, Robinson, and Tops 
    3. Top up via Top-Up Kiosk
      - Enable to top up mPAY Wallet at Boonterm, Kapook, and Term Sabai kiosk

  • What are the access codes ?

    Accessing via Wifi needs to enter OTP and PIN. Besides, only PIN will be required when customers use the app via data cellular.

  • How can customers receive notification for every spending ?

    Customers will receive notification through SMS and can view the list at Application mPAY.

  • Can customers link a credit card to the account? If it is available, is there a limit to link credit cards ?

    Customers can register a credit card to the mPAY account, but that credit cards can only pay for AIS service.

  • Can customers top-up money on every public transportation such as MRT, BTS, Easy pass ?

    MRT and BTS top-up is not available, but customers can top up to Easy pass card.

  • Can the mPAY Wallet scan the QR code in any stores, or does it need to browse only the shop that has the mPAY Wallet sign ?

    mPAY Wallet can scan and pay via Thai QR.

  • Can mPAY Wallet pay all telephone network bills ?

    Enable to pay only for AIS phone bills.

  • Can customers top up money via credit card directly to Wallet, and is there any fee ?

    •  Conditions for credit cards, customers can make transactions of 49,000 baht up to 5 times/credit card/month.
    •  Conditions from mobile number, customers can use 5 times/ number/ day, a maximum of 25 times/ number/ month and not more than 25,000 baht / ID card that registered mPAY/ month
    • Transactions made via Easy bill has 10 baht fee per each transaction.

  • What channels that customers can pay bills ?

    Enable to pay by scanning the QR Code or entering the number to make payment

  • If customers want to withdraw money from the mPAY Wallet into their account, Can they do it or not ?

    Customers can do so by accessing the money transfer menu and selecting to withdraw money from the mPAY Wallet into their accounts. Payment will be entered into the selected account on the next working day by 3:00 pm (not including weekends and public holidays).

  • If customers want to withdraw money from the mPAY Wallet in cash, can it be done or not ?

    It is available by dividing into 2 cases as follows:

    1. Customers can transfer cash to others. The receiver needs to bring the REF 1 number from the sender and the REF 2 from the receiver to withdraw money without using the card at Krung Thai ATMs. Besides, the receiver can bring the REF 1 and REF 2 numbers to receive cash at mPAY STATION. If the receiver does not withdraw cash within 15 days, the REF will expire, and the money will be transferred to the receiver's mPAY Wallet automatically. 
    2. The receiver can withdraw money from the mPAY Wallet in cash. After making the transaction, the receiver will receive the numbers of REF 1 and REF 2 and can withdraw cash without using the card at Krung Thai ATMs. Moreover, the receiver can bring the REF 1 and REF 2 numbers to receive cash at mPAY STATION. If the receiver does not withdraw cash within 21.00 on the day of the transaction, the REF will expire, and the money will be transferred back to the mPAY Wallet.

  • mPAY Wallet has been suspended.

    Why is the mPAY Wallet account suspended ?

    It can occur for a variety of reasons. For example, customers do not follow the terms of service or cause suspicion of fraud.

  • Safe mPAY Wallet Usage.

    What is advice to use the mPAY Wallet for safe financial transactions without worry from online theft ?

    1. Avoid downloading applications from unreliable sources—download mPAY Wallet from the App Store or Google Play. Notice the name of the application manufacturer as Advanced Info Service Plc.
    2. Avoid financial transactions through devices that have modified operating systems (Jailbreak for IOS and Root for Android.)
    3. Install applications that can scan/prevent viruses and spyware on a mobile phone.
    4. Avoid Wifi Public Hotspot connections when conducting financial transactions.

  • Contact Agent

    How can customers contact staff for more information ?

    Customers can contact the agent for further inquiries and suggestions at the AIS Call Center 1175
    for 24 hours or through the application at the function: Program Settings >> Report a Problem

Need more information?

Contact our customer services